23 نوامبر 2023- یک مطالعه پیشگامانه نشان داد که استفاده از یک سیستم حلقه بسته هیبریدی پیشرفته (AHCL) برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 (T1D) که قبلاً با چندین تزریق روزانه ی انسولین (MDI) درمان می شدند، توانست منجر به بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی و کاهش سطح اضطراب آنها شود. این مطالعه ی یک ساله، بر اساس یک کارآزمایی تصادفی 3 ماهه ی قبلی انجام شد و اثرات متحول کننده ی فناوری مدرن مدیریت دیابت را به نمایش گذاشت.

این مطالعه در ژورنال Frontiers in Endocrinology در 15 آگوست 2023 منتشر شد.

نوآوری‌های محاسباتی در تحویل خودکار انسولین (حلقه بسته) باعث کاهش بالینی قابل توجهی در قند خون و کاهش همزمان بار درمان دیابت شده است. کارآزمایی‌های قبلی ایمنی و اثربخشی این فناوری را گزارش کرده‌اند، اما تأثیر آن بر کیفیت زندگی زیاد گزارش نشده است. از این رو محققان لهستانی، یک کارآزمایی تصادفی را برای ارزیابی اثر استفاده ی یک ساله از یک سیستم پیشرفته ترکیبی حلقه بسته بر کیفیت زندگی، سطح اضطراب و سطح خودکارآمدی بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 که قبلاً با چندین تزریق روزانه درمان می شدند و با فناوری پیشرفته دیابت آشنایی نداشتند، انجام دادند.

این مطالعه شامل 18 شرکت کننده بود که یک کارآزمایی تصادفی 3 ماهه را تکمیل کرده بودند و مستقیماً از شیوه درمان با تزریقات متعدد روزانه ی انسولین و اندازه گیری قند خون با گلوکومتر(MDI/BMG) به سیستم سیستم حلقه بسته هیبریدی پیشرفته (MiniMed 780G™) منتقل شدند.

شرکت کنندگان 12 ماه تحت استفاده از سیستم حلقه بسته هیبریدی پیشرفته قرار گرفتند که شامل یک دوره آزمایشی اولیه 3 ماهه و یک مرحله پیگیری بعدی 9 ماهه بود. در پایان 6 ماه، سیستم نظارت مداوم بر قند خون شرکت کنندگان از مدل GS3 به مدل GS4 تغییر کرد. معیارهای کلیدی شامل ارزیابی کیفیت زندگی با استفاده از نسخه معتبر لهستانی پرسشنامه"QoL-Qدیابت"، ارزیابی سطوح اضطراب با استفاده از پرسشنامه یاضطراب حالت و وضعیت اشپیلبرگر (STAI) و ارزیابی خودکارآمدی با مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSES) بود.

این مطالعه به نتایج قانع‌کننده‌ای رسید که نشان‌دهنده ی بهبود قابل‌توجه در نمره کلی کیفیت زندگی پس از 12 ماه استفاده از سیستم AHCL بود. شرکت‌کنندگان به طور قابل‌توجهی بهبودهایی را در جنبه‌های خاصی از زندگی خود گزارش کردند، از جمله فعالیت بدنی، رفاه، کنترل بدن، ظاهر، کار، خواب، آزادی رژیم غذایی، مراقبت، تعامل با حیوانات خانگی، خودانگیختگی، و توانایی شرکت در فعالیت‌های نرمال(همه با مقادیرp <0.05).

قابل توجه این که هر دو سطح اضطراب حالت و صفت کاهش یافت، که نشان دهنده کاهش اضطراب در بین شرکت کنندگان است. علاوه بر این، خودکارآمدی عمومی افزایش یافت، که نشان دهنده افزایش اعتماد به نفس در مدیریت دیابت با سیستم AHCL است. قابل ذکر است که هیچ یک از شرکت کنندگان استفاده از سیستم AHCL را متوقف نکردند، که نشان دهنده پذیرش و پایبندی بالا است.

محققان گفتند: مطالعه ی پیشگامانه ی ما با ارائه ی شواهد قانع‌کننده نشان داد که انتقال بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 از تزریقات متعدد روزانه ی انسولین به سیستمAHCL ، می‌تواند اثرات مثبت عمیقی بر زندگی آنها داشته باشد. تنها پس از 12 ماه درمان، افراد بهبود کیفیت زندگی، کاهش سطح اضطراب و افزایش خودکارآمدی را در مدیریت دیابت گزارش کردند. این یک چراغ سبز بر آینده ی امیدوارکننده ی فناوری های مدیریت دیابت است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/breakthrough-diabetes-technology-boosts-quality-of-life-and-reduces-anxiety-in-t1-dm-120212